Podkarpackie Forum Miłośników Komunikacji


Informacje prasowe
Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
#41
Coś się kończy, coś się zaczyna – PolskiBus
DJ CzasGrudzień 15, 2017AktualnościFlixBusPolski BusPrzewoźnicy
image_pdfimage_print

Wczoraj jak grom z jasnego nieba spadła informacja na temat Polskiego Busa. Zapraszamy po szczegóły…

Jak już wspomnieliśmy, pojawiła się informacja o planowanej konferencji prasowej z udziałem FlixBus i Polskiego Busa, a na niej mają być podane informacje na temat współpracy. Jednak nie to jest najważniejszą rzeczą, a to, co przyszło do nas mailem i za pomocą wiadomości przez fan page.

Oto enigmatyczna notatka, która z elektryzowała wszystkich:

   Souter Holdings Poland Sp. z.o.o. podwykonawcą Flixbusa!!!
   Restrukturyzacja firmy obejmie wygaszenie marki PolskiBus.com (do kwietnia 2018 r.), co za tym idzie – bilety będzie można kupić jedynie na stronie flixbus.pl, a Dział Obsługi Klienta i Dział Marketingu i Komunikacji Społecznej PolskiBus.com znikną.
   Autobusy PolskiegoBusa zostaną przebrandowane na logotypy Filxbusa i wyposażone w nadajniki GPS, urządzenia do elektronicznej odprawy pasażerów (on-line), nawigację dla kierowców oraz system monitorujący bezpieczeństwo jazdy zgodnie ze standardami Flixbusa. Kierowcy zachowają pracę (choć nie wiadomo czy nie będzie redukcji etatów) i jest cień nadziei na poprawę jej warunków, chociażby patrząc na wymogi Flixbusa takie jak załoga dwuosobowa w godz. nocnych (00:00 – 06:00).

Cytowana informacja została przez nas sprawdzona w kilku źródłach i niestety potwierdziliśmy ją.

Co to oznacza dla Polskiego Busa i FlixBusa

   Po pierwsze – Marka Polski Bus niestety zostanie wygaszona do końca kwietnia 2018 roku, do tego czasu będzie następowała integracja sprzedaży i systemów rezerwacyjnych.
   Po drugie – Autobusy Polskiego Busa zostaną przystosowane do standardów floty FlixBusa. Co to oznacza:
       Systemy monitorowania autobusu i stylu jazdy.
       Większe odstępy pomiędzy fotelami pasażerów (zmniejszona pojemność autobusu o kilka rzędów foteli).
       Zostanie zastosowany re branding autobusów, znikną charakterystyczne czerwone autobusy z bocianem i pojawi się soczysta zieleń z logotypem Flix Busa.
       Autobusy zostaną wyposażone w urządzenia skanujące.
   Po trzecie – Domena www.polskibus.com będzie aktywna, ale zamiast strony Polskiego Busa zostaniemy przekierowani na stronę FlixBus (podobna sytuacja ma miejsce w innych współpracach Flixa, gdzie domena ma przekierowanie na podstronę związaną z danym przewoźnikiem i wyszukiwaniem).
   Po czwarte – Zakończą się kursy na zasadzie współpracy (o tym będzie za chwilę) i zostanie wciągnięta na platformę FlixBusa tylko siatka połączeń Polskiego Busa.
   Po piąte – Znika dział obsługi klienta Polskiego Busa, jak i dział komunikacji z mediami i marketingu.
   Po szóste – Kierowcy oraz obsługa techniczna przejdzie pod zarządzanie FlixBusa.
   Po siódme – Trasy z siatki Polskiego Busa będą obsługiwane na zasadzie ich licencji oraz pozwoleń.
   Po ósme – Firma Souter Holdings Poland Sp.z o.o. będzie dalej istniała i zostanie podwykonawcą zleceń z platformy biletowej FlixBus.
   Po dziewiąte – Sprzedaż i rozwój siatki połączeń Polskiego Busa będzie zależał tylko i wyłącznie od FlixBusa. On także będzie sprzedawał bilety i odpowiadał za komunikację oraz marketing.

Tak mniej więcej będzie wyglądało funkcjonowanie Polskiego Busa z końcem kwietnia 2018 roku. Do tego czasu możemy się spodziewać różnych rzeczy i nie zdziwmy się, kiedy na nasz zakupiony kurs podjedzie autobus z logiem FlixBusa. Sama sytuacja jest wielkim zaskoczeniem dla pracowników Polskiego Busa, jak i reszty ludzi z branży.

O tym, że może dojść do tego typu sytuacji, spekulowano od samego początku podjęcia współpracy z FlixBusem w maju 2016 roku, kiedy to na mocy umowy Polski Bus i Flixbus sprzedawali bilety na trasach z Polski do Berlina oraz  z Berlina po Europie. To wtedy pierwszy raz zaczęły dochodzić słuchy o możliwym połączeniu. Kroplą, która drążyła całą te sytuacje, jest wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Przez cały tzw Brexit Fundusze związane z Brianem Souterem podjęły decyzję o zaprzestaniu ekspansji marki matki Megabus.com i sprzedaniu jej właśnie FlixBusowi. Plotki o rychłej sprzedaży Polskiego Busa Flixowi były wielokrotnie dementowane, między innymi przez samego sir Briana Soutera. Jednak szybka ekspansja na Słowacji i w Czechach oraz wycofanie się sir Soutera z Estonii po niestety przegranej bitwie z Lux Express. Wszystko to  zadecydowało o skupieniu się na istniejących już markach i ich rozwoju. Do połowy Października 2017 roku nic nie wskazywało na to, że dojdzie do nagłego zwrotu akcji.

Można powiedzieć, że oferta złożona przez FlixBusa w ostatnich 2-3 tygodniach skłoniła właściciela sir Briana Soutera do zmiany polityki biznesowej związanej z Polskim Busem.

Zmiana ta jest naprawdę szokiem dla całej branży, a przede wszystkim dla pracowników, którzy przygotowywali właśnie wejście nowości takich jak aplikację Polskiego Busa czy nową stronę z ciekawą ofertą dla pasażerów. Mowa była także o rozpoczęciu wymiany taborowej na nowe autobusy.

Co skłoniło właściciela do zmiany?

Na to pytanie nie umiemy w tej chwili odpowiedzieć i jest to zagadka, ponieważ powodów może być kilka i tutaj możemy tylko spekulować.

Pierwszy powód jest związany z brexitem i nie pewnością, jak będzie wyglądało dalsze prowadzenie biznesu, kiedy Wielka Brytania będzie poza strukturami UE.

Drugi powód może byś związany z nie pewnością związaną z Polskim rynkiem transportowym, a dokładnie ze zmieniającymi się ciągle przepisami, oraz stawianymi kłodami pod rozwój. Każda nowa trasa była uruchamiana w ostatnim czasie z dużymi protestami.

Trzeci powód to nie jasna i niestabilna sytuacja Polski co do Plexitu, o którym coraz częściej się spekuluje.

Powody wymienione nie potwierdzimy, ponieważ jakikolwiek byłby powód, to za decyzją stoją tylko i wyłącznie sprawy biznesowe.

Co ta sytuacja oznacza dla pasażerów?



Tutaj mamy dobrą i złą wiadomość. Zaczniemy od tej złej…
Skończyło się tanie podróżowanie za 1 zł!!!!

Tak dobrze czytacie. Niestety polityka cenowa platformy Flixbus jest taka, a nie inna. Platforma ta nie jest platformą nisko kosztową, więc skończą się bilety za 1 zł. Na otarcie łez zostaną nam promocje zaczynające się od 5€, ponieważ obecnie taka jest najniższa cena biletu w promocjach Flixa. Można powiedzieć, że po całej zmianie bilety będą zaczynały się od około 25 zł. Tutaj musimy niestety spekulować, ponieważ jeszcze nie znamy pełnej oferty Flixa na Polskę, więc zakładamy najbardziej pesymistyczny wariant, że bilety średni zdrożeją dwukrotnie i pamiętajcie, że to tylko założenia najgorszego scenariusza. I tutaj kolejna zła wiadomość. Inni przewoźnicy także wykorzystają tę sytuację pod siebie i także skończą się promocje na bilety u innych. Nie oznacza to, że do tego dojdzie, ponieważ rynek nie znosi próżni i może się pojawić alternatywa dla Flixa.

To tyle ze złych wiadomości pora na coś optymistycznego.

Autobusy we flocie Flixbusa, są systematycznie wymieniane na nowe, każdy z podwykonawców, ma w umowie zapisane warunki techniczne, jakie musi spełniać tabor.

Co to oznacza dla pasażera?

Przede wszystkim zwiększenie komfortu podróży. Musimy się przygotować, że bilety będą imienne, a nie jak dotychczas będziemy podawali numer rezerwacyjny.

Autobusy Flixa nie posiadają rezerwacji miejsc, więc znów powróci kto pierwszy ten lepszy, ale tego nie jesteśmy pewni, czy to się nie zmieni, ale patrząc po taborze, jaki jest obsługiwany przez FlixBusa, to nie będzie to takie proste, więc nie liczylibyśmy na powrót miejsc numerowanych.

Pasażerowie, będą się musieli przyzwyczaić do nowego systemu odprawy przed wyjazdem. Podpowiadamy, nie taki diabeł straszny jak go malują.

Kolejną nowością dla pasażerów w stosunku do Polskiego Busa, będzie dedykowana aplikacja, która ma naprawdę spore możliwości, począwszy od zakupu, przez zarządzanie rezerwacjami, po nawigację jak dotrzeć do przystanku. To także przez aplikacje będziemy mogli odprawić się w podróż Flixbusem.

Pasażerowie docenią możliwości pełnej siatki połączeń FlixBusa. Mianowicie, dzięki skomunikowanym połączeniom, obecnie będą mogli bez problemu dotrzeć praktycznie do każdego zakątka Europy. Od Morza Śródziemnego po biegun polarny. Od Hiszpanii po wschodnią granicę Polski, Ukraina jest w planach, ale tutaj już raz Flix został zmuszony do wycofania się.

Ogólnie będziemy jeździć drożej, przez co paradoksalnie mogą zyskać inni przewoźnicy w Polsce, ale za to wygodniej i po całej europie. Jednak tutaj musimy powiedzieć szczerze, że na wejściu Flixa zyska przede wszystkim kolej w Polsce.

Co pozostanie z Polskiego Busa dla pasażerów?

Zostanie wyposażenie, gdyż tutaj obie platformy mają podobne wymagania:

   Gniazdka 230 V lub USB Charger.
   Toaleta.
   WiFi.
   Fotele odchylano- rozsuwane.
   Klimatyzacja.

Co może się pojawić, czego nie było w Polskim Busie?

Zapewne pojawi się system pokładowej rozrywki oparty o VOD. Dostęp do tego systemu będzie za pomocą WiFi pokładowego, a w nim znajdziemy filmy, muzykę i kilka innych ciekawych funkcji.

To tyle, jeśli chodzi o pasażerów. Zobaczmy, co się stanie z przewoźnikami współpracującymi z Polskim Busem.

Co ta sytuacja zmienia we współpracach Polskiego Busa?

Tutaj jest niestety nie wesoło. Wszelkie współprace zostaną zakończone z dniem 9 stycznia 2018 roku. Czyli

   Voyager
   PKS Polonus
   BP Tour
   Modlin Bus / OK Bus
   Żak Express
   Garden Service
   Albatros
   AfarBus
   VikiBus
   Arriva
   Mobilis
   PKS Polbus
   PKS Jelenia Góra

oraz inni, będą odcięci od systemu sprzedaży przez platformę Polskiego Busa, a co za tym idzie, stracą dosyć mocną kartę przetargową w walce o pasażera. Jednak z informacji, jakie do nas docierają, jest wielce prawdopodobne, że przejmie ich dobrze rokująca, nowoczesna i dynamicznie rozwijająca się platforma. Jaka to nie możemy na tę chwilę zdradzić, ale maczaliśmy palce w jej powstaniu.

Cała ta sytuacja paradoksalnie może wzmocnić naszych rodzimych przewoźników, gdyż nie ukrywajmy, Flixbus jest platformą z niemieckimi korzeniami, a znając podejście naszych konsumentów, oraz to, co czytaliśmy w komentarzach na FP Polskiego busa oraz na grupach, gdzie jednym z zarzutów było to, że Polski Bus miał obcy kapitał. Paradoksalnie to, co czytamy w komentarzach naszych szanownych kolegów po fachu, ekspansja FlixBusa nie musi oznaczać problemów dla platformy Sindbada oraz przewoźników w niej skupionych, oczywiście wymusza ona działania na zarządzie Sindbada, by sprostać nowym wyzwaniom, ale oni także mają swoich wiernych klientów, do których Flixowi ciężko jest dotrzeć, a to przede wszystkim przez system tzw. antenek, czyli połączeń gdzie praktycznie do każdej większej wioski dojedziemy autobusem z logiem Sindbada.


Podsumowując

Cała ta sytuacja zaistniała bardzo niespodziewanie oraz jest szokiem dla całej branży. Co rusz w komentarzach i pojawiających się wpisach pojawiają się teorie spiskowe dziejów. Jedni wieszczą armagedon, inni pogrom, a inni cieszą się z zaistniałej sytuacji. Jednak my skupmy się na faktach, a te podaliśmy powyżej. Dzięki temu możemy powiedzieć, że czeka nas kolejna rewolucja w transporcie. Pierwszą było pojawienie się Angielskiego National Express wraz z marką Polski Express i tutaj historia pokazała, że z ambitnych planów pozostały gruzy i marka znikła z rynku, a firma musiała się poddać dominacji starych rozlatujących się PKS-ów, a stało się to pomimo tego, że przewoźnik od samego początku postawił na nowoczesny tabor. Kolejnym szokowym etapem i rewolucją było pojawienie się Polskiego Busa w 2011 roku. Dzięki temu Polacy ruszyli w trasę i w końcu było ich stać na wyjazd.

W tym miejscu łączymy się w bólu z osobami, które tak naprawdę z dnia na dzień bez zapowiedzi straciły pracę. Chodzi nam o biurowiec, włączając w to dział marketingu i komunikacji oraz obsługę klienta. Naprawdę bardzo fajnie się nam z Wami współpracowało. Można powiedzieć, że Wasza komunikacja była dla nas wzorem i pokazywaliśmy innym, by zachęcić ich do większego zaangażowania. Będzie nam Was Brakowało Aniu, Magdo, Kamilu, Piotrze i całej reszty. Dziękujemy Wam za wspólne podróże i rozmowy oraz konkursy dla naszych czytelników.

Kierowców i obsługę możemy zapewnić, że z informacji, jakie uzyskaliśmy, że wasze warunki pracy poprawią się, a i możecie spokojniej patrzeć na świat, gdyż wasze stanowiska będą utrzymane.

Jeżeli szukacie dobrych sprawdzonych w bojach fachowców od marketingu i komunikacji, to jest naprawdę mocna ekipa do zagospodarowania.



Nam kreci się łezka w oku, ale mamy nadzieję, że FlixBus nie tylko przejmie siatkę połączeń, ale przede wszystkim wyjdzie frontem do Polskiego pasażera i zapewni sprawną komunikację oraz liczne promocje. My także jako Okazje Podróżnika liczymy na kontynuację dobrej współpracy, takiej jak z Polskim Busem i resztą przewoźników, z jakimi współpracujemy.



Pozdrawiamy Was drodzy czytelnicy i liczymy, że nasz najgorszy scenariusz się nie spełni, naszym partnerom życzymy by nowy rok, był lepszy niż 2017 i by nie bali się o przyszłość. Ten tort jest dość szeroki dla wszystkich.

Z wyrazami szacunku.
Ekipa Okazji Podróżnika.
 
#42
Cytat:Wiadomo, dlaczego Polski Bus tnie połączenia. Odpowiedź dyrektora zaskakuje

FlixBus, niemiecki gigant, który przejmuje siatkę połączeń Polskiego Busa, odpowiada, dlaczego cięte są kursy. Odpowiedź zaskakuje - okazuje się, że chodzi m.in. o ekologię.

W czwartek poinformowaliśmy, że PolskiBus.com zmniejsza liczbę połączeń autobusowych. Od 12 lutego z rozkładu jazdy wypada linia P30. To były po trzy kursy dziennie z Warszawy przez Radom i Skarżysko do Kielc. Dla porównania – w piątek na trasie KielceWarszawa będzie w sumie 17 połączeń za pośrednictwem PolskiBus.com, a po zmianie – 14.
Dlaczego tak się stało, długo nie było wiadomo. Przewoźnik nie odpowiadał na pytania wysłane w poniedziałek 5 lutego. Informacji nie było też na oficjalnym profilu facebookowym Polskiego Busa, gdzie zdezorientowani pasażerowie pytali o brakujące połączenie.
Spekulowano, że cięcie siatki połączeń może mieć związek z przejęciem PolskiBus.com i jego sieci połączeń przez niemieckiego giganta FlixBus.
Optymalizacja liczby połączeń
W piątek, po publikacji tekstu w „Wyborczej”, wreszcie przewoźnik odpowiedział. Zrobił to w imieniu obu spółek Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBus Polska. Zaznaczył, że „tego typu modyfikacje zdarzały się już w przeszłości”.
– Tym razem wspólnie podjęliśmy decyzję o zoptymalizowaniu liczby połączeń, które nie cieszą się popularnością w okresie zimowym. Wpłynie to korzystnie nie tylko na wydajność biznesową, ale także ekologiczną poprzez zmniejszenie częstotliwości kursowania. Pasażerom zapewniamy alternatywę, informując ich o tym z odpowiednim wyprzedzeniem. Dzięki temu będą też mogli cieszyć się jeszcze atrakcyjniejszą i konkurencyjną cenowo ofertą letnią FlixBusa – informuje w oficjalnym stanowisku Michał Leman.
Informacja o „optymalizacji” zaskakuje, ponieważ eksperci zwracali uwagę na to, że podczas grudniowej konferencji o współpracy PolskiBus.com i FlixBus Polska „rysowano obraz, z którego wynikało, że połączenia będą raczej rozwijane”.

rozumie ktoś coś z tego ??????

http://kielce.wyborcza.pl/kielce/7,47262...ktora.html
 
#43
Cytat:Czeska firma skarży się na FlixBus. Zarzuca mu stosowanie nieuczciwych praktyk i dumping cen

FlixBus stosuje dumpingowe ceny i niszczy konkurencję – tak uważa czeski przewoźnik i składa skargę do Komisji Europejskiej. Od kilku miesięcy niemiecki przewoźnik jest obecny także w Polsce.

- Ponad 9 miesięcy po wejściu na rynek, Flixbus działa po cenach, które pokrywają tylko 55 procent kosztów. Jest to akt nieuczciwej konkurencji, który zagraża działalności innych uczestników rynku – napisał prezes dużej czeskiej firmy pasażerskiej RegioJet Radim Jancura. Adresatem listu jest do unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

https://www.money.pl/gospodarka/unia-eur...07422.html
 
#44
Cytat:Souter kończy z Polską. FlixBus: wszystko pod kontrolą


Spółka Souter Holdings Poland, czyli firma która zaczynała w Polsce działalność pod marką PolskiBus.com kończy współpracę z FlixBusem. Ważą się także losy innego podwykonawcy, czyli Mobilisu. FlixBus i Polski Bus współpracowali ze sobą od 2018 r. W pierwszym etapie była to integracja platform sprzedażowych oraz oferty przewozowej obu firm. Docelowo to jednak FlixBus miał przejąć zarządzanie cały system i stać się głównym organizatorem przewozów, ale już pod własną marką. Natomiast Souter Holdings Poland miał pozostać podwykonawcą niemieckiej firmy i tak też się stało. Jego autokary przeszły rebranding zgodny ze standardami FlixBusa. Do chwili obecnej SHP był jego największym podwykonawcą. Teraz - a dokładniej od 2 kwietnia - to się zmieni. Co z liniami? Na tą chwilę SHP na zlecenie Flixbusa obsługuje 14 linii autokarowych. Są to zarówno połączenia krajowe jak i międzynarodowe. Do tych zadań wydaje się, że wykorzystywanych jest 76 pojazdów. Są to pojazdy, które na trwałe wpisały się w krajobraz polskich tras. Mowa o takich autokarach, jak: Van Hool Astromega, które są praktycznie od początku obecności SHP w Polsce oraz pozyskiwane później Volvo-Plaxton Elite. Kilka egzemplarzy z tych ostatnich to pamiątka po marce PolskiBus Gold. Linie, które były obsługiwane przez Souter Holdings Poland przejmą inni podwykonawcy FlixBusa. W sieci trwa dyskusja, co się stanie z liniami o numerach P4 , P6 , P7, na które zezwolenie ma transportowa spółka. Zdaniem FlixBus Polska wszystko jest pod kontrolą i żadna trasa po 1 kwietnia - kiedy wyznaczono datę zejścia SHP z linii - nie zostanie zlikwidowana. Zdaniem FlixBusa FlixBus Polska już od jakiegoś czasu był przygotowany na zbliżający się koniec działalności spółki Souter Holdings Poland. Obie firmy wspólnie uzgodniły termin zakończania współpracy w dniu 1 kwietnia. Co więcej, zdaniem FlixBusa ten ruch oznacza dla pasażerów zmiany na lepsze. W zamian za wysłużone Plaxtony i Astromegi pojawią się nowe autokary, które będą w pełni zgodne ze standardami FlixBusa, czyli m.in. zostaną wyposażone w fotele z odpowiednią przestrzenią na nogi, gniazdka elektryczne, Wi-Fi i system rozrywki pokładowej, toalety, część będzie również dostępna dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Większość z nich ma być fabrycznie nowa i dwupokładowa. -"Przede wszystkim chciałbym uspokoić wszystkich naszych pasażerów, że żadna z linii obsługiwanych aktualnie przez Souter Holdings Poland nie zostanie zlikwidowana - podkreśla Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBus Polska. - Oczywiście wprowadzenie na te linie nowych partnerów nie jest łatwą operacją, co przede wszystkim wynika z faktu, że SHP posiadało autokary o dużej pojemności, których nie ma za dużo na rynku i potrzeba nam trochę czasu, aby je sprowadzić do naszego kraju. Kolejna sprawa to ogólnopolski zasięg spółki Souter Holdings Poland, która teraz zostanie zastąpiona przez firmy z regionów, które geograficznie pasują do obsługiwanej linii. Jednak te wszystkie decyzje są już za nami i spokojnie czekamy na 2 kwietnia, kiedy nastąpi zamiana na tych trasach. Dotyczy to wszystkich 14 linii obsługiwanych przez SHP, w tym także tras P4 , P6 i P7. Wszystkie pozostaną w naszej sieci." Co z kierowcami? Kolejna sprawa to kierowcy, który dostali już wypowiedzenia od spółki Souter Holdings Poland. Czy FlixBus poda im pomocną dłoń? -"Kierowcy SHP ze względu na swoje doświadczenie już są rozchwytywani przez firmy transportowe, w tym przede wszystkim przez naszych parterów - mówi Michał Leman. - Kierowcy, którzy przez 5-6 lat jeździli piętrowymi autobusami, zarówno w Polsce, jak i za granicą, posiadają wszystkie certyfikaty m.in. do nocnej jazdy i po prostu doskonale znają się na swojej robocie, to aktualnie prawdziwy skarb. Wszyscy zdają sobie z tego sprawę, dlatego kierowcy SHP rozchodzą się na rynku pracy "jak świeże bułeczki" i jestem pewien, że znaczna część z nich dalej będzie jeździć w zielonych barwach." Ważą się losy Mobilisu Jak udało nam się ustalić otwarta pozostaje sprawa innego polskiego podwykonawcy FlixBusa. Mowa o Mobilisie, który na potrzeby tych zadań wysyłał 10 autokarów Scania Touring. Mamy jednak oficjalne stanowisko w tej sprawie od FlixBusa. -"Od początku naszej współpracy z firmą Mobilis ustaliliśmy, że część autobusów ze względu na wiek i stan techniczny będzie mogła jeździć w barwach FlixBusa tylko do końca roku 2019. Obecnie jesteśmy w trakcie rozmów z przedstawicielami firmy na temat inwestycji w nową flotę, a co za tym idzie nad pakietem nowych linii, które zagwarantują firmie Mobilis korzystny zwrot z inwestycji" – powiedział nam Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Polsce i na Ukrainie. Sprawa jak widać pozostaje otwarta.

Czytaj więcej: http://infobus.pl/souter-konczy-z-polska...20518.html
 


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości