Witaj! Logowanie Rejestracja


Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lex Uber (Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym)
#2
Odniosę się głównie do Twoich uwag - sama ustawa jest jak zawsze pisana językiem prawniczym i nieprzystępna, a wyciągnąłeś najważniejsze informacje

1. Zdecydowanie na plus, nie tylko pod względem transportowym, ale ogólnie rozumianej deregulacji. Samochodem osobowym jeździ (prawie) każdy, przewożenie jednego czy nawet kilku pasażerów to też żadna sztuka; są praktycznie bezobsługowi. Po co więc licencje na taką działalność?

2. Też dobry krok. GPS jest powszechny, tani, powie nam o korkach i utrudnieniach. Oczywiście pewna znajomość miasta pomaga, ale nabywa się ją naturalnie - po tygodniu czy dwóch można znać większość miasta (a drobnych osiedlowych uliczek nie kojarzyć i po 5 latach i żaden egzamin nie pomoże). Poza tym w aplikacjach funkcjonują systemy ocen kierowcy i niekoniecznie musimy akceptować każdego (z niską oceną) - wolałbym nie jechać z kimś, kto nie wie gdzie jest Rejtana, Dąbrowskiego czy Krakowska. Ale nie przeszkadza mi, że nie wie gdzie jest np. ul. Dąbrówki.

3. Tutaj mam drobne wątpliwości co do bezpieczeństwa. Nie jestem za kontrolą i ewidencjonowaniem wszystkiego, zresztą nikt nie kontroluje czy jeden albo drugi Kowalski nie jedzie czasem trzydziestą godzinę bez snu i równie dobrze on może mi wjechać na czołówkę, bo zasnął za kierownicą. Z drugiej strony też niefajnie jeśli trafią się osoby, dla których pieniądze>wszystko i będą rzeczywiście przesadzać z ilością pracy kosztem wypoczynku. Tego już tak łatwo systemem ocen nie da się zrewidować. Natomiast - w interesie firm będzie, aby kierowcy pracujący dla nich świadczyli usługi wysokiej jakości i nie dziwi mnie, jeśli to oni sami wprowadzą pewne limity dla kierowców. Z tego co wiem, Uber już coś podobnego ma. Kwestia tylko wyważenia tego.

4. A jak to wygląda w tej chwili?
Nie wiem jak to mogłoby być uregulowane prawnie. Uber czy Bolt (dawne Taxify) dają narzędzie, dzięki któremu pracujesz i zarabiasz, natomiast to jak tę pracę wykonujesz jest już dość mocno dowolne. Może są (powstaną) jakieś ubezpieczenia dla kierowców wykonujących tego typu działalność? Spory kierowca vs wielka zagraniczna organizacja faktycznie nie brzmią ciekawie. Może wystarczyłoby wprowadzić "odpowiedzialność" polskiego oddziału firmy (firma chcąca wejść na taki rynek musiałaby mieć siedzibę oddziału u nas w kraju, to z oddziałem podpisywałoby się umowy i to polski oddział byłby stroną w ewentualnym sporze sądowym)?

5. Podatki z tego tytułu to zapewne drobne w ogólnym rozrachunku. Uber byłby uprzywilejowany tylko dlatego, że zaczął wcześniej i ma już pewną pozycję na rynku, natomiast uwolnienie przewozów znacznie zminimalizuje barierę wejścia na rynek. Warto również mieć na uwadze interes pasażera; trochę odwracając kota ogonem, dzięki mniejszym wydatkom na przewozy, wyda on swoje pieniądze gdzie indziej, a te w takiej czy innej formie do budżetu powrócą.

6. Polityka, polityka, polityka. Choć akurat tym razem wyszło to na dobre.

Konkurencja wyjdzie tylko na dobre. jako pasażer chcę szybko i tanio dojechać z punktu A do punktu B. Nie obchodzi mnie czy kierowca ma 10 badań i 20 szkoleń - interesuje mnie cena i jakość usługi. A jako, że jazda samochodem jest na tyle powszechna, popularna i dostępna, nie widzę powodów dla których miałaby być ograniczana, nawet w celach zarobkowych.

Zresztą, patrząc po postulatach taksówkarzy, którzy uważają za niezbędne badania, szkolenia i taksometry - wystarczyłoby wyraźnie rozdzielić dotychczasowe TAXI od przewozu osób w stylu Ubera, tak aby pasażer dokładnie wiedział (choć teraz już też zazwyczaj wie) z kim jedzie i jakie są tego potencjalne konsekwencje. I to pasażerowi dajmy wybór.

PS. Być może w wolnej chwili jeszcze dokładniej przeanalizuję temat i coś dodam - nie twierdzę że sama ustawia jest świetnie napisana, oceniam raczej ogólną koncepcję.
 
  


Wiadomości w tym wątku
RE: Lex Uber (Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym) - przez kamil_snk - 10-04-2019, 02:30 PM

Skocz do:


1 gości